Publisert 6. juni 2014

Nye krav har gjort at GMC har utviklet vinteriseringsløsning for skip og rigger. Først ut er en borerigg som eies av North Atlantic Drilling.,Fredag 30. mai kom North Atllantic Drillings rigg til kai for vinterisering og klargjøring til Karahavet . GMC har ansvaret for vinterisering for alt som har med rømningsveier og vinterisering i forhold til HMS.

– Det er en veldig stor jobb for oss. Installeringsarbeidet skal ta en måned. Vi skal gjøre dette på rekordtid, sier Trond Spande, product & business development manager winterisation, i GMC til Petro Media News. Han kan av kontraktuelle årsaker ikke si noe om hvilken operatør riggen skal bore for.

DNV har hatt en notasjon hvor det har vært et regelverk som har sagt hva man skal gjøre for å sikre rømningsveier i kaldt klima på skip. Notasjonen ble forandret 1. juli 2013 på bakgrunn av at den gamle notasjonen ikke var god nok.

Ifølge nye krav fra DNV må man nå dokumentere at overflatetemperatur på rømningsveier ikke er lavere enn 3 grader celsius i 20 sekundmeter vind på designtemperatur, slik at det ikke blir is.

– Man må ta høyde for reelle forhold, sier Spande.

Da denne endringen kom gikk GMC ut i markedet for å finne ut hvilke løsninger som fantes, og hvem som hadde produkter som kunne leveres og implementeres i en løsning for dem.

– Vi fant ut at det var få løsninger laget for slike forhold. Det er mange løsninger på markedet, men ingen som er laget for å smelte snø, sier han.

Dermed valgte GMC å utvikle en ny vinteriseringsløsning for skip og rigger.

– Vi har kjøpt smarte hoder og utviklet et nytt gulv med en egen kjemiker for den nye notasjonen, men også for å ha den mest effektive løsningen på markedet.

På selskapets anlegg på Buøy har de også et testkammer, som kan simulere temperaturer ned til – 30 grader celsius.

– Løsningene vi leverer nå er godkjent i henhold til den nye notasjonen. Der tror jeg vi er nokså alene om å kunne dokumentere at dette er godkjent, sier Spande.

Kontrakt
GMC utfører arbeidet for oppdragsgiver og North Atlantic Drilling. Kontrakten lyder nærmere 40 millioner kroner, og gjelder vinterisering av semien som skal til Karahavet , samt oppgradering av elleve følgefartøy.

Én av fartøyene skal oppgraderes i Nord-Norge, hvor folk og teknikere shippes nordover for å være med og installere utstyr i nord, mens resten av arbeidet utføres ved GMCs anlegg på gamle Rosenberg verft.

Ferdig i juli
Når Petro Media News er på besøk på GMCs verft på Buøy står det tre skip i dokken, mens flere ligger og venter på tur. Fartøyene skal være ferdig til utseiling i begynnelsen av juli.

Arbeidet med fartøyene utføres av GMC Yard i samarbeid med GMC Elektro. Arbeidet på riggen er det bare GMC Elektro som har ansvaret for.

Selve systemet tar for seg alt fra trygge veier til kontrollsystemet, som tar hensyn til vær, vind og omgivelser.

– Kontrollsystemet har vi utviklet selv. Det blir koblet opp mot plattformens eget kontroll- og værsystem, sier han.

– Vi bruker kun den effekten som du trenger til enhver tid, og dette blir styrt helt automatisk.

Stor interesse
Spande forteller at de opplever stor interesse, særlig internasjonalt.

– Vi er inne og tilbyr løsninger allerede nå mot den nye notasjonen på over 10 prosjekter fordelt på nybygg, båt og rigg. Mesteparten er internasjonalt, men gjerne med norske redere, sier Spande.

– Det vi ser nå er store internasjonale riggselskap som tar kontakt, sier han.

– Det er en ekstrem interesse, og vi har klart å få en posisjon i markedet. Vi har gått fra å tradisjonelt være en installatør, til å faktisk ha utviklet et helt nytt system som konkurrerer på verdensbasis.

Siste fra forsiden

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger