Publisert 4. februar 2000

Rekrutteringsbyrået Scoutings årlige utdeling av «Employer Brand Award» fant denne uken sted i Stavanger. De små oljeselskapene er igjen på toppen av lista.

NY I KLASSEN: Agora Oil and Gas vant Scoutings pris for mest
attraktive nye oljeselskap (Foto: Magnus Birkenes)
PRISUTDELER: Daglig leder i Scouting, Knut ørisland
(Foto: Magnus Birkenes)

For tredje år på rad har lederrekrutteringsselskapet Scouting utført omfattende undersøkelser blant mellom- og toppledere innen olje- og gassbransjen for å finne ut hvilken operator på norsk sokkel som fremstår som mest attraktiv for industrien og omverdenen rundt.

Utdelingen av prisen ble denne uken gjennomført i Stavanger, og daglig leder i Scouting, Knut ørisland, mener graden av attraktivitet for de mindre selskapene er avhengig av den generelle utviklingen i finansmarkedet.

– Vi har holdt på med dette siden før finanskrisen inntraff, og så helt klart hvordan jobbsøkerne trakk mer til de store, etablerte selskapene, som eksempelvis Statoil, under krisen. Nå, med en oljepris rundt 100 dollar igjen og flere prosjekter på trappene for mange mindre selskaper, er det til dem folk trekker, sier ørisland til Oilinfo.

Prisvinnerne
Første hederspris gikk til «Beste nykommer», hvor Scouting har kåret det mest attraktive av de nystartede oljeselskapene. Denne prisen gikk i år til Agora Oil and Gas, som har kommet langt med sine 14 ansatte.

– Vi er stolte over å ha korte kommunikasjonslinjer i Agora, hvor alle er involvert i de fleste prosesser i verdiskapningen. Vi er også stolte over å ha et høyt akademisk nivå, sa Agoras finansdirektør Ingrid Landråk da hun mottok prisen.

Førsteplassen gikk til franske GdF Suez, selskapet som også vant førstpremie i Scoutings første prisutdeling for noen år siden, mens det enda het Gaz de France.

– Det er kanskje greit at jeg som representant for HR-avdelingen tar imot denne prisen, men det er hele organisasjonen som har fortjent dette, sa HR manager i GdF Suez, Magnor Støla, fornøyd.

Andreplasen gikk til svensk-sveitsiske Lundin; det eneste av vinnerselskapene som er Basert i Oslo, ikke Stavanger. Lundin har flere spennende utbyggingsprosjekter på trappene, noe bransjen ser ut til å sette pris på. Selskapets norske kontor har også opplevd en formidabel vekst de siste årene, og har vokst fra ni til 80 personer. Målet er 300 på lønningslista innen fem år.

Tredjeplassen gikk til Wintershall, som har opplevd en formidabel vekst siden selskapet kjøpte Revus i 2008.

– Vi har jobbet hardt for å utvikle selskapet for å passe inn i den norske modellen og nye forhold etter vi kom til norsk sokkel. Fra vi overtok Revus, har vi vokst til over 100 ansatte, og det tallet skal vi doble igjen, sa selskapets administrerende direktør Bernd Schrimpf.

Utfordringer for mange
Scoutings Knut ørisland forklarer hvordan vinnerne ble kåret:

– Vi har gjennomført flere store undersøkelser blant ledersegmentet i olje- og gassbransjen, hvor minst 20% var representanter for de tekniske segmentene i industrien. Vi dekket også representanter for subsurface, boring og brønn, tidligfase og alle bakenforliggende segmenter, som innkjøp, kontraktsforhandlere og så videre, forklarer ørisland til Oilinfo.

Er det mange selskaper som har mye å ta tak i?

– Helt klart. Det virker som mange ikke forstår viktigheten av kommunikasjon, enten det være seg ved å faktisk kommunisere godt, ha attraktive nettsider eller forbedre seg innen menneskelige ressurser, sier øristad.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger