Ettersom det er det nordligste feltet Statoil har bygget ut, er det en del teknologiske utfordringer de har vært nødt til å løse, sier prosjektleder for Skrugard-prosjektet i Statoil, Erik Strand Tellefsen, til Teknisk Ukeblad .
Sjansen for drivis er liten, da feltet ligger langt sør for iskanten. Statistisk sett er ikke sjansen helt eliminert, for ifølge beregninger vil iskanten kunne gå helt ned til Skrugard-området hvert 2400. år.
– Dette må vi ta høyde for, og derfor ser vi på muligheten for å ha forsyningsskip som er rustet til å fungere som isbrytere. Dette finnes ikke i dag, så disse må spesialbygges for Skrugard, sier han.
Selskapet vurderer også å male både innretning og støttefartøyer med nanomaling som gjør at is ikke får feste, dette for å forhindre ising.
Les også:
Slik skal Skrugard bygges ut :
Investerer 90 milliarder i Skrugard/Havis
Skal produsere en milliard fat