Wärtsilä har sikret seg kontrakt på levering av et komplett dieselelektrisk fremdriftssystem til et nytt beredskapsfartøy, som skal tjenestegjøre for Statoil i Nordsjøen.
SKAL JOBBE FOR STATOIL: Sartors nye beredskapsskip. (Foto: WÄRTSILÄ) |
Det nye skipet skal eies og opereres av Sartor Shipping, og skal jobbe for Statoil i Nordsjøen.
Skipet blir 74 meter langt, og spesialtilpasset for beredskapsoperasjoner og krevende redningsoperasjoner.
Skipet bygges av Bergen Group BMV, og baseres på et VS465-design fra Wärtsilä Ship Design. Wärtsilä Ship Power skal på sin side levere et komplett dieselelektrisk fremdriftssystem til skipet. Denne kontrakten omfatter to Wärtsilä 6L32 og to Wärtsilä 6L20 generatorsett, eletrko- og automasjonssystemer, frekvensomformere, gir, en vridbar propell, tunnelthrustere og en opptrekkbar thruster.
Dette blir den første installasjonen av 6L32-motoren, hvor effekten er økt fra 500 til 575 kW per sylinder.
– Skipet vil også få installert Wärtsiläs Low Loss Concept (LLC), et energieffektivt og svært redundant kraftfordelingssystem for dieselelektriske applikasjoner. Kjernen i dette konseptet er å redusere effekttapet mellom dieselmotorer som lager strøm og de elektriske motorene som driver propellene på skipet. Kombinasjonen av økt motorkraft og LLC-konseptet gjør at drivstofforbruket og eksosutslippene minimeres, skriver Wärtsilä i en pressemelding.