Publisert 4. februar 2000

Wärtsilä Ship Design har lansert det første seismikkfartøy-konseptet med isklasse Arctic, med styrehuset plassert akter på skipet.

Det nye konseptet har fått navnet «Seismic Avant», og løsningen byr på driftsfordeler i form av bedre mannskapskomfort, siktforhold, fartsressurser og drivstofføkonomi. Selskapet har tidligere høstet erfaringer med dette designkonseptet fra leveranser til supplybåter, deriblant Eidesviks miljøvennlige «Viking Lady.»? Skipsserien består av tre seismikkfartøy og tre spesialutviklede, fleksible støttefartøy som ivaretar de nye kravene til passasjertransport.

– Den viktigste fordelen med å ha styrehuset akter er at mannskapet opplever mindre bevegelser, slag og risting når fartøyet går gjennom is eller i grov sjø. Dette gir økt komfort både under arbeid og hvile, og vi vet at et uthvilt mannskap har positiv effekt både på sikkerheten og effektiviteten om bord, sier idéutvikler og leder for ombyggingsavdelingen i Wärtsilä Ship Design Norway, Kåre Ask i en melding. Ifølge meldingen har han selv arbeidet på ulike seismikkskip i en årrekke, og vet hvordan kraftig sjøgang påvirker hverdagen ombord.

Wärtsilä Ship Design har gjennom årene designet åtte nye seismikkfartøy for kunder verden over, i tillegg til å ha levert tegninger og beregninger for ombygging av 20 skip av denne typen.


Rask og gjerrig

Det nye designet gjør fremre del av skroget slankere enn på et tradisjonelt seismikkskip, ettersom vekten som styrehuset representerer er flyttet akter. Dette skal ifølge Wärtsilä gi «Seismic Avant» bedre fartsressurser og drivstofføkonomi. Plasseringen av styrehuset akter gir også mer plass under dekk, en forenklet byggeprosess, samt bedre siktforhold på broen. Det siste er gunstig både under seismikkoperasjoner og når helikopter skal lande og ta av. Plasseringen av helikopterdekket lavt nede i senter av skipet reduserer bevegelsene i helikopterdekket, noe som øker sikkerheten under landing.


Opptil 18 streamere

«Seismic Avant» er så langt designet i to versjoner: En 92 meter lang utgave som kan taue 12 til 14 streamere, og en 104 meter lang utgave som kan taue 16 til 18 streamere. I tillegg til disse to fartøytypene vil man tilby seismikkskip med tradisjonelt design, der styrehuset er plassert forut.

Videre kompletteres Wärtsiläs seismikkserie med tre støttefartøy, «Seismic Support Vessels» (SSV), som er 53, 64 og 69 meter lange. Disse følgebåtene kan frakte mannskaper, drivstoff, proviant og reservedeler til og fra land, og de sikrer dermed kontinuerlig operasjon av seismikkskipene. Støttefartøyene er designet så små og kompakte som mulig, samtidig som de oppfyller kravene for passasjersertifikat, har god lastekapasitet og nok trekkraft til å taue moderskipet i nødssituasjoner.


Flytende heliporter

Støttefartøyene kan dessuten overføre drivstoff til moderskipet i fart fra en posisjon forut, slik at de seismiske operasjonene ikke forstyrres. Den 64 meter lange SSV-utgaven er i tillegg utstyrt med et stort helikopterdekk og kan fungere som mellomlanding for helikopter i trafikk mellom land og seismikkskip langt til havs, noe som er spesielt viktig i arktiske strøk der avstandene kan være store og værforholdene svært skiftende.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger