Wärtsilä har sikret seg en femårig servicekontrakt med Maersk LNG. Maersk håper at avtalen vil føre til at vedlikeholdsarbeidet vil bli proaktivt.
Avtalen er for planlegging av vedlikehold, overvåking av tilstand og ytelse, koordinering og leveranse av tekniske tjenester, deler og vedlikeholdsarbeid for fem av Maersk’s syv LNG-skip i fem år.
– For Maersk LNG gjør denne serviceavtalen at vi får en større forutsigbarhet når det gjelder servicen på hovedmotorene i våre LNG-fartøy. Med dette overvåkningssystemet på plass kan vedlikeholdsarbeidet bli proaktivt, sier Claus H. Thomsen, direktør i Maersk LNG, i en pressemelding.
– Kontrakten garanterer også stabile vedlikeholdskostnader for de neste fem årene, legger han til.
Serviceavtalen inkluderer bruken av Wärtsiläs DMP-program, som står for Dynamic Maintenance Planning. Systemet samler inn informasjon om den mekaniske tilstanden, ytelsen, systemeffektiviteten og andre indikatorer hver dag, og disse dataene blir så analysert for å finne feil på utstyret.
– Langtidskontrakter gir oss en konstant strøm av informasjon om hvordan hver enkelt maskin operer gjennom hele livssyklusen. Kombinert med vår erfaring er dette informasjon som kan hjelpe oss med å utvikle bedre produkter og serviceløsninger, sier Bo Lindy Jensen, leder for Wärtsiläs avdeling for Strategic Account Management i Danmark.