Publisert 4. februar 2000

Wärtsilä skal levere komplette og fullt integrerte kraftsystemer og fremdriftssystemer til tre fartøy som bygges for Singapore-baserte Pacific Radiance Ltd. (Illustrasjon: Wärtsilä)

To 86 meter lange plattform forsyningsfartøy (PSV) skal bygges på Huang Pu verftet i Kina, mens Zhenjiang verftet, også i Kina, skal bygge et hybrid ankerhånderingsfartøy (AHTS) med en trekkraft på over 210 tonn. Wärtsilä skal utstyre alle tre fartøyene i løpet av 2013, og de skal etter planen overleveres Pacific Radiance i første halvdel av 2014.?

Wärtsiläs leveranse omfatter fire sekssylindrede Wärtsilä 26 in-line hovedmotorer, thrustere og elektro- og automasjonssystemer til de to PSVene. Til AHTSen skal Wärtsilä levere to sekssylindrede Wärtsilä 32 in-line hovedmotorer, to generatorsett, to vridbare propeller, thrustere og elektro- og automasjonsystemer. Propellene og elektro- og automasjonssystemene skal produseres av Wärtsilä i Norge. PSVene skal benytte Wärtsiläs Low Loss Concept (LLC), som er et kraftfordelingssystem for elektrisk framdrift. Dette blir de første fartøyene med LLC som bygges i Kina.?

– Wärtsiläs LLC-system bidrar til høy redundans, høy effektivitet og god drivstofføkonomi i hele det elektriske fremdriftssystemet, sier BH Lau, teknisk direktør i Pacific Radiance.

– Wärtsiläs 690 volts tavle og kraftsystem er designet slik at konsekvensene av enkeltfeil blir mindre, mer kraft blir tilgjengelig, driften blir bedre og sikkerheten under dynamisk posisjonering øker. Selskapets omfattende etter-salg støtte var en annen nøkkelfaktor for valget av Wärtsilä til disse nybyggingsprosjektene, sier Lau.?

AHTSen er et hybridfartøy som kombinerer dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift.??

– Wärtsiläs hybridsystem er designet for å minimalisere den samlede installerte kraften og å skape effektiv fremdrift gjennom hele driftsprofilen til fartøyet, sier Magnus Miemois, direktør for offshoresegmentet i Wärtsilä.

– Hybridløsningen gir kostnadsbesparelser på drivstoff og reduserer utslippet av avgasser, to viktige fordeler som markedet setter store krav til. ?

– Ved å velge komplette integrerte løsninger til disse fartøyene, oppnår kunden flere fordeler. Fullt integrert kraftsystem og fremdriftssystem sikrer optimal drift. Ved å ha én enkelt kontakt for hele systemet, reduseres ikke bare gjennomføringsrisikoen men også effektiviteten i gjennomføringen av disse komplekse prosjektene, sier Miemois.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger