Ølen-bedriften Westcon ser nordover og kjøper like godt opp halvparten av Helgeland Maritime. Like sør , nærmere bestemt i Sandnessjøen, satser konkurrenten CCB på Helgelandsbase.
Av Inger Johanne Stenberg
Feilslåtte byggeprosjekter resulterte i at Helgeland Maritime har slitt med økonomien, men stepper Westcon inn og redder anlegget fra konkurs. Det moderne anlegget får dermed ny fremtid med den ledende et av landets ledende aktører på riggservice og skipsvedlikehold, det skriver Helgelands Blad .
– Nå kommer vi til å konsentrere oss om reparasjons og servicearbeid på rigger og skip, sier daglig leder Arnt Skogsøy i Helgeland Maritime til Rana Blad.
Ikke langt sør ligger Helgelandsbase hvor CCB eier 51 prosent. Styreformann i Helgelandsbase, Kurt Runde Andreassen, forteller at CCB også tidligere så mot Nesna og Helgeland Riggservice. Men i stedet ble det Sandnessjøen.
Riggservice krever et bredt nettverk av tjenesteleverandører. Sånn sett er det et bedre industrimiljø i Sandnessjøen, i tillegg til det vi finner på Mo i Rana, sier Andreassen.
Det er ukjent hvor mye Westcon har betalt for kjøpet av Helgeland Maritime.