Publisert 20. februar 2015

Videoen som viser Goliat-ruta.

Goliatplattformen startet seilasen fra Sør-Korea til Norge for seks dager siden, og er i dag ved sydspissen av Taiwan. Det er verdens største tunglastfartøy, ”Dockwise Vanguard,” som frakter den.

Reisen til Hammerfest i Finnmark vil ta om lag 60 dager totalt, med forventet ankomst i begynnelsen av april. Etter et kort opphold i Hammerfest der plattformen klargjøres for drift, skal den taues 80 km ut på feltet for oppkobling og ferdigstillelse. Plattformen skal holdes fast av 14 ankerliner og kobles opp til havbunnsutstyret, som består av i alt åtte brønnrammer med til sammen 22 brønner.

Les også: I dag seiler Goliat

Operatør Eni Norge har etablert en egen driftsorganisasjon på 60 personer i Hammerfest. Videre skal mellom 120 til 140 personer jobbe på Goliatplattformen.

Goliat FPSO er designet av det norske selskapet Sevan Marine, og er bygget ved Hyundai Verftet i Sør-Korea. Plattformen har en produksjonskapasitet på 100 000 fat oe/dag, og lagringskapasitet på en million fat. Plattformen veier 64 000 tonn, er 107 meter i diameter, 75 meter høy og designet for å kunne motstå en titusenårsstorm i Barentshavet. Anslått utvinnbare reserver på feltet er 178 millioner fat oljeekvivalenter. Feltets levetid er foreløpig beregnet til 15 år.

Siste fra forsiden

70 letebrønner skal bores: – ESG-tyranniet er lagt bak oss

+

Deepsea Yantai ferdig klasset – skal lete i Norskehavet

+

Her vil Equinor lete for å sikre gass til Europa

+

Deepsea Atlantic skal bore letebrønnen Lit for Equinor

Equinor skal kutte 250 årsverk

DeepOcean tildelt 8-årig IMR-kontrakt med Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger