Publisert 3. juli 2017

Helikoptertypen som styrtet ved Turøy i fjor, hadde svakheter i systemet som kunne avsløre og varsle om feil, ifølge tester utført før ulykken, melder TV 2.

13 personer mistet livet da et helikopteret styrtet ved Turøy i Hordaland 29. april i fjor. Havarikommisjonen har konkludert med at årsaken til styrten var brudd i et tannhjul i girboksen.

I Super Puma-helikoptrene er det montert magnetplugger som skal fange opp løse metallpartikler som kan stamme fra tannhjul eller andre kritiske deler som er i ferd med å bli ødelagt. Når dette skjer skal det sendes et varsel til pilotene, og helikopteret skal umiddelbart settes på bakken.

Ifølge TV 2 har en tidligere test utført av Airbus Helicopters avdekket at metalldetektorene kun fanger opp 12 prosent av metallsponet i girboksen.

Etter en ulykke med et Super Puma-helikopter i 2009 ble det gitt flere sikkerhetsanbefalinger, blant annet anbefalte den britiske havarikommisjonen å forbedre overvåkingen av hovedgirboksen.

Siste fra forsiden

Odfjell Technology vinner stor COSL-kontrakt

Byttehandel mellom Equinor og Petoro: – Skaper mer verdi for alle parter

+

Deepsea Nordkapp skal bore Njargasas for Aker BP

+

Har spuddet Toppand Øst

Regjeringen inviterer oljeselskaper inn i « et energipartnerskap»

Ulykken skjedde under opphenting av treningsbøye

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger