Bristow flyr for Wintershall og OMV

Sikorsky S92 (Illustrasjonsfoto: Bristow)
Publisert 11. desember 2017

Bristow Norway har inngått en fem-årlig rammeavtale med Wintershall for transport til og fra Brage-plattformen i Nordsjøen. Helikopterselskapet har også inngått en avtale på transport av mannskaper med OMV til og fra riggen Deepsea Bergen.

– Selv med nye og viktige kontrakter er det helt avgjørende med fortsatt betydelige endringer for å skape lønnsomhet.

Det sier Heidi Wulff Heimark, som er area manager for Bristow Norway. De to nye kontraktene forsterker Bristows posisjon, som det ledende helikopterselskapet på norsk sokkel. Alle flygningene skjer med Sikorsky S-92.

– S-92 er et svært trygt helikopter for offshore helikopter transport. Bristow Norway har 23 helikopter av denne typen på norsk sokkel. Vi har bygd opp en høy kompetanse på vedlikehold av denne helikoptertypen i løpet av de siste tolv årene, sier Wulff Heimark.

Bristow Norway har inngått en fem-årlig rammeavtale med Wintershall Norge. Hovedaktiviteten innenfor denne avtalen er offshore helikoptertransport av mannskapene mellom Brage-plattformen i Nordsjøen og Flesland. Omfanget er mellom tre og fem flygninger per uke, og kontrakten har oppstart i januar 2018.

– Wintershall er en ny kunde for Bristow, som har satset og som vil fortsette satsingen på norsk sokkel. Det er alltid hyggelig med nye kunder, men denne er spesiell fordi det er en fem-årlig avtale av stor strategisk betydning for Bristow Norway, sier Heidi Wulff Heimark, area manager for Bristow Norway.

Fra Kvernberget flyplass flyr helikopterselskapet mannskapet for operatøren OMV til og fra riggen Deepsea Bergen i Norskehavet. Bristow startet operasjonene fra Kristiansund den 25. november. Flygningene skal vare mellom 90 og 200 dager avhengig av resultatene på leteoperasjonen. I tillegg skal Bristow ha medisinsk beredskap for OMV under letekampanjen.

– Vi er tilbake i Kristiansund etter en periode. Flygningene er allerede startet og kommer til å vare et godt stykke inn i 2018, sier Wulff Heimark.

Med kontraktene for Wintershall og OMV, og en fem-årlig kontrakt for transport i Barentshavet så har selskapet tatt viktige markedsandeler det siste året. Bristow Norway er nå den største helikopteroperatøren på norsk sokkel.

– Vi har gjort en omfattende jobb med å kutte kostnader, men vi er langt fra ferdig. Helikopterbransjen i Norge har tapt en halv milliard de siste fem årene. Fortsatt er det nødvendig med betydelige endringer for å skape lønnsomhet for industrien, sier Wulff Heimark.

Siste fra forsiden

Neste stopp, Barentshavet

+

Jakter 353 millioner fat i frontier-brønn: – Interessant at Equinor byttet seg ned i lisensen

+

Oppdaget lekkasje fra plugget brønn på Hod

Sokkelforhandlingene er i gang: – Forventer et solid økonomisk oppgjør

Har satt Eldfisk Nord i produksjon

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger