Tekst og foto: Frode Rabbevåg
– Enkelte små lyspunkt har det vært, men totalt sett har sommersesongen vært en stor skuffelse. Utviklingen er skremmende, og vi tror det blir en kald vinter for offshorerederiene.
Dette sier administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore når han skal summere opp årets sesong så langt for flåten av offshorefartøy, en sesong enkelte trodde skulle bli et vendepunkt for bransjen etter en svært tung periode.
Svakt for ankerhåndterere
– Har det blitt tatt ut for mange fartøy fra opplag?
– Kanskje, men med økende riggaktivitet var det forventet at dette skulle smitte over på flåten av servicefartøy også, sier Ulstein. Sesongen har vært særlig svak for ankerhåndtererne, og det har nok vært færre riggflyttinger enn forventet. Situasjonen har vært best for store PSVer der vi har sett et økende behov, legger han til.
– Er det en fortsatt økning i ratenivå og aktivitet i sikte?
– Vi tror på en oppgang, men kanskje først neste år. Dette er først og fremst basert på høyere riggaktivitet, mener Håvard Ulstein.
Utålmodige eiere og kreditorer
Han sier at det er et press både fra deleiere og lånegivere for å få fartøy som ligger i opplag ut i arbeid. På det meste var det rundt 150 offshorefartøy i opplag rundt Nordsjøen, tallet er nå nede i rundt 100. Noen er kommet i arbeid, noen er solgt til annen type virksomhet eller til andre regioner og noen få er hugget opp. Fartøy som har ligget i opplag i to-tre år kan være kostbare å få ut av opplag, og mange begynner å bli utålmodige for at verdiene skal forvitre.
Mangel på sjøfolk
– Økonomi er en ting når skipene skal ut av opplag igjen, men vi ser også at mangel på sjøfolk kan bli et annet problem og at det blir en utfordring å bemanne opp. Mange som måtte gå fra rederiene under krisen har funnet seg gode jobber i land eller har gått over til andre sektorer som oppdrettsnæringen. Det er få ledige sjøfolk å ta av når behovet melder seg og vi skal sette en båt i fart igjen, sier administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore.