Krever ikke lenger ilandføring av olje i Finnmark
Fylkesordfører Runar Sjåstad fra Finnmark Arbeiderparti krever ikke lenger at oljen som utvinnes langs finnmarkskysten ilandføres. Dette melder NRK Finnmark.
Det har alltid vært et krav om at oljen skal ilandføres for å skape ringvirkninger og arbeidsplasser, men i praktisk politikk er det ikke alltid en får det som en vil og da er det viktig å jobbe for å sikre ringvirkninger på andre områder sier Runar Sjåstad til NRK Finnmark.
Utbygging og ilandføring lansert på et tidlig tidspunkt
På et tidlig stadium ble både en bøtteformet FPSO (Floating Production, Storage and Offloading vessel) álá Sevan-flyteren på Goliat og en tradisjonell, skipsformet enhet som Norne vurdert. Av økonomiske årsaker gikk man allerede i februar 2013 gått bort fra bøtte-konseptet. De senere erfaringene fra Goliat, en utbygging Statoil med sin 40 prosent eierandel har særdeles god innsikt i, er vel neppe egnet til å revurdere den beslutningen – selv om det finnes gode argumenter for å bruke et slikt design i Barentshavet.
En ilandføring til Veidnes med terminal og bruk av shuttletankere ble også lansert av Statoil, men kostnadsøkning og dramatisk lavere oljepris har gjort at disse planene foreløpig ikke realiseres.
Likevel utelukker ikke Statoil en løsning som innebærer at oljen fra Johan Castberg vil føres til Veidnes i skip, for deretter å lastes over i større tankskip.
Les også: Barentshavet viktig for oljeindustriens fremtid
Les også: Olje- og energiminister Tord Lien med sterk tro på Barentshavet
FPSO og shuttletankere
Under Sandefjordskonferansen ble det tidligere i år kjent at Statoil med partnerne Eni og Petoro har valgt å benytte en FPSO(flytende produksjonsskip) ved utbyggingen av Johan Castberg feltet i Barentshavet. Konsernsjef Eldar Sætre informerte en fullsatt konferanse om at Statoil med partnere nå er kommet frem til en løsning med bruk av FPSO og shuttle tankere.
Kostnadene er foreløpig estimert til å bli langt under de 100 milliardene som tidligere er lagt til grunn, kanskje så lavt som 40-50 milliarder kroner, men ytterligere utvikling av teknologi og en generell kostnadsreduksjon gjør at prisen kan reduseres ytterligere.
Les også: Johan Castberg blir 4 milliarder billigere