Tekst og foto: Frode Rabbevåg
Ved Vard Braila verftet i Romania har Island Offshore hatt det halvferdige konstruksjonsfartøyet Island Victory liggende i påvente av bedre tider og finansieringsløsning. Nå ferdigstilles fartøyet i Brevik og har fått sin første jobb fra
Equinor når Njord-feltet skal reaktiveres neste sommer.
– Da gjelden vår ble restrukturert ble det bestemt at dette store ankerhåndterings- og
konstruksjonsfartøyet skulle gjøres ferdig. Det har vært en belastning både for oss og
Vard å ha det uferdige skroget liggende i Romania, forteller administrerende direktør
Håvard Ulstein i Island Offshore.
Sjeldent nybygg
Rederiet har som de fleste andre offshorerederier hatt noen tøffe år med skip i opplag og
refinansiering. Flere skip som var under bygging da krisen kom ble kansellert eller
ferdigstillingen ble utsatt.
Tidligere i år ble plattformskipet Island Dilligence ombygd og ferdigstilt som et hotell-
og servicefartøy med walk-to-work løsning. Dette var det første offshoreskipet som ble
levert til et norsk rederi på lang tid. Eierskapet til dette skipet ligger imidlertid utenfor
det ordinære rederisystemet til Island Offshore. Nå er Island Victory finansiert og har
fått sin første kontrakt og blir et sjeldent nybygd offshorefartøy fra norsk verft i
kriseårene bransjen er inne i.
Verdens kraftigste
– Fartøyet ble opprinnelig kontrahert i 2014 for levering i 2016. Vi så da et behov for
store ankerhåndterere som kunne gjøre preleggingsoppdrag til flytende rigger og fikk
designet et fartøy som kunne gjøre mange typer oppdrag, fortsetter Ulstein.
Island Victory blir et stort skip og sannsynligvis den kraftigste ankerhåndtereren i
verden med 42.000 hestekrefter installert. Den får en hybridløsning som skal spare
drivstoff når all trekkraft ikke behøves, og den blir utstyrt med to ROV-systemer og
innredning til 110 personer i tillegg til høy isklasse for å operere i nordområdene. Prisen
for kjempeskipet blir 1,1 milliarder kroner.
– Ingen tilgjengelig båt kan laste mer wire, fiber og kjetting og den blir godt egnet til å ta
med utstyr og gå ut til feltet for prelegging og oppankringsjobber, forklarer Håvard
Ulstein.
Tre måneder på Njord
På vårparten skal det nye skipet være klart til bruk fra Vard Brevik, og etter en liten
innkjøringsperiode er det klart for jobben på Njord som er beregnet til 80-90 dager med
oppstart mellom 15. juli og 1. august. Her skal både den oppgraderte
produksjonsplattformen og lagerskipet oppankres med hjelp av sugeanker, fiber og
kjetting.
– Vi opplever stor interesse for det nye fartøyet og har samtaler med mange kunder om å
bruke det world wide, avslutter Håvard Ulstein.