«Bøtta» best i Arktis

Publisert 31. januar 2011

– Jeg skjønner ikke hvordan de skal få det til med skip, sier Fredrik Major i Sevan Marine om FPSO-planene på Shtokman. Bøttekonseptet stiller sterkere mot is skal man tro Sevan.

Sevan henviser til undersøkelser som viser at buet skrog er bedre i møte med is enn det vertikale skrog. I tillegg er det en stor utfordring med variasjonen mellom å jobbe på åpent vann og i is. Når valget faller på FPSO i arktiske strøk kan det dermed by på problemer for de tradisjonelle produksjonsskipene, men Sevan Marine har løsningen klar.

Bra i is og åpent vann
– Undersøkelser viser at buet skrog brekker opp isen, mens vertikale strukturer knuser isen. Sistnevnte gir mye sterkere sammenstøt. En buet side er god for is, men derimot ikke for åpent vann. Løsningen er derfor å ha begge deler. Når enheten er i åpent vann vil undervannsskroget være høyere oppe og vertikalt, mens når vi er i is fyller vi opp skroget med vann og senker enheten til delen av skroget som er buet, forteller visepresident for forretningsutvikling i Sevan Marine.

Det er flere utfordringer i arktiske strøk, alt fra kaldt vær til drivis og isfjell. Med byggingen av Goliat-plattformen, hvor hele toppdekket er tildekket, er det første steg mot noe som kan minne om utfordrende klima, men det er først når man for alvor flytter over i arktiske strøk at Sevans konsept er det beste valget skal man tro Major.

– Det er store fordeler med dette konseptet over alt, men det er kanskje best synlig i nettopp arktiske strøk.

– Hadde det vært et godt valg på Shtokman?

– Det ble forberedt noe med tanke på Shtokman en gang, men vi er ikke med i konkurransen der. Man har i dag valgt en FPSOløsning med lagring, og det er i dag for det meste skip. Men jeg kan ikke skjønne hvordan de får det til med skip, de får kanskje my nedetid? undrer Major.

«Hele cluet»
Drivis, som det er mye av i Arktis, har en tendens til å skifte retning fort, og kan komme opp i hastigheter på fem knop. I tillegg kommer isfjell som i noen tilfeller er vanskelige å få vekk, og hvor enheten faktisk må flytte på seg for å unngå sammenstøt. Det er i disse tilfellene Major ser for seg en sylinderformet løsning som ikke trenger å snu seg i forhold til isen, og som i de verste tilfellene også kan kaste fortøyningen og komme seg unna.

– I Arktis så er muligheten for å jobbe i åpent vann og i is hele cluet. Grunnen til at Sevan-løsningen fungerer så bra i møte med is er at den er fast orientert og den møter is fra alle kanter, og trenger ikke snu seg, avslutter Major.

Siste fra forsiden

Har satt Eldfisk Nord i produksjon

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger