Marine Subsea har inngått kontrakt med Ulstein Verft om levering av et offshore konstruksjonsfartøy. Pris: 900 millioner kroner., Fartøyet er av typen ULSTEIN SX121, og spesialisert på inspeksjons-, reparasjons- og vedlikeholdsoperasjoner. Skipet skal leveres høsten 2010, og er det fjerde skipet av denne typen fra Ulstein Design. – Det er svært gledelig at Marine Subsea også velger Ulstein når de nå kontraherer sitt andre skip. ULSTEIN SX121 har blitt en suksess i et krevende marked, og kunden vil få et optimalt arbeidsredskap ved levering, sier konsernsjef Gunvor Ulstein. Marine Subsea Inc. har tidligere kontrahert et tilsvarende fartøy fra Ulstein Verft med levering sommeren 2009. X-BOW – Skrogformen fører også til at skipet får større volum i forskipet, og det blir dermed mer plass til innredning enn vi ville ha fått om vi valgte en konvensjonell skrogform. Fartøyet blir 25 meter bredt og 120 meter langt. Det skal innredes for 100 personer.
– Vi har stor tillit til Ulsteinkonsernet, og er så langt godt fornøyd med samarbeidet med Ulstein. I en tid der markedet er svært tøft med mye forsinkelser både på utstyr og levering, er det viktig å ha en god dialog med verkstedet. Ulsteinkonsernet er velrenommert både med hensyn til bygging av avanserte fartøy og utvikling av design. Vi føler at vi er i trygge hender når vi nå kontraherer enda et fartøy fra Ulstein, sier administrerende direktør Christian Nygaard i Marine Subsea.
Skipet får den karakteristiske baugen ULSTEIN X-BOW.
– Skip med den nye skrogtypen kan operere i alle slags forhold. Skrogformen gir mykere bevegelser og dette fører videre til at mannskapet får en mer komfortabel og trygg arbeidsplattform. Samtidig er baugen med på å bedre forholdene for de operasjoner skipet skal utføre, sier Nygaard.
Publisert 6. juli 2007