Publisert 12. oktober 2007

Norge ligger pinlig langt bak sine internasjonale forpliktelser innen reduksjon av NOx-utslipp, viser en ny rapport. – Politikerne har sovet i timen, mener en framtredende aktør innen offshore rederinæringen.

Av: Torstein Schjølberg

Organisasjonen Fremtiden i våre hender har laget en oversikt som rangerer landene etter NOx-utslipp per innbygger. Den viser at Norge har Europas suverent høyeste utslipp, melder NRK.

Forsurende nitrogenoksider (NOx) er de alvorligste klimagassene etter CO2. NOx skader blant annet vegetasjon og forsurer vassdrag med fiskedød som følger.

Og Norge ligger langt bak sine forpliktelser i å redusere utslippene.

I 1999 underskrev Norge den internasjonale protokollen, Gøteborgprotokollen, hvor det settes krav om reduksjon av nasjonale NOx-utslipp tilsvarende 29 prosent reduksjon i 2010 sammenliknet med 1990-nivået.

Dette er en mildere forpliktelse enn det andre land har bundet seg til, ettersom de totale utslippene i gjennomsnitt skal reduseres med 41 prosent fra 1990 til 2010.

Finland og Storbritannia har allerede kuttet sine utslipp av NOx-gasser med over 40 prosent, mens Sverige og Danmark har redusert utslippene med mer enn 30 prosent.

I samme periode har Norge prestert en reduksjon på pinlig svake 7 prosent, viser rapporten fra Fremtiden i våre hender. Norge har dermed tre år på seg til å oppfylle de «resterende» 22 prosent.

-Sovet i timen
NOx-utslippene skapes ved forbrenning av fossilt brensel, og det er skipstrafikken som står for en stor del av utslippene.

Jan Fredrik Meling har ingen
tro på at Norge kan møte
kravet i Gøteborgprotokollen.
Foto: Torstein Schjølberg

Administrende direktør Jan Fredrik Meling i det «grønne» rederiet Eidesvik Offshore sa til Petro&industri tidligere i år at han har ingen tro på at Norge kan møte kravet som Gøteborgprotokollen stiller.

– 2010 er i morgen, og politikerne har sovet i timen. Skipsfarten langs kysten og på norsk sokkel står for om lag 40 prosent av Norges samlede utslipp av NOx.

– Til tross for at man har visst om denne forpliktelsen siden 1999, kom avgiften på 15 kroner per kilo NOx-utslipp først fra 1. januar 2007. I mellomtiden har det blitt bygd veldig mange forsyningsskip som vil være i drift i minst 20 år framover. Disse slipper ut like mye NOx som nye skip gjorde midt på 1990-tallet, sa Meling.

I samtalen Petro&industri etterlyste Meling politikere med dimensjon av statsmenn.
– Ressurssterke Norge har alle muligheter til å framstå som et foregangsland ved at det meste av skipstransporten langs kysten skjer med gassdrevne skip. Men for å komme i en slik posisjon duger det ikke med politikere som er opptatt av å diskutere ett år fra eller til, eller tenker gjenvalg i neste periode. Da trenger vi politikere som har dimensjon av statsmenn, sa Meling.

Gassdrevne forsyningsskip
«Viking Energy» var verdens første
forsyningsskip drevet av naturgass.
Foto: Eidesvik Offshore

Som verdens første rederi tok Eidesvik Offshore i 2003 i bruk naturgassdrevne forsyningsskip. Til høsten settes nummer to i drift, begge på langsiktige kontrakter med StatoilHydro.

Målinger viser at skipene gir et redusert utslipp av NOx med 89 prosent, tilsvarende utslippet fra omtrent 20 000 biler. CO2-utslippet er redusert med 23 prosent i forhold til konvensjonell dieseldrift.

I løpet av neste år vil Eidesvik gjennomføre fullskalaforsøk på et av de gassdrevne skipene med bruk av brenselceller matet med naturgass. Brenselceller matet med naturgass gir ingen utslipp av NOx, samtidig som CO2-utslippet og forbruket av drivstoff halveres.

Fått med deg disse sakene?

+

11 letebrønner i sokkelens nye «hotspot» – nå er kampanjen i gang

+

154 brønner skal plugges de neste fem årene – disse kampanjene kommer

+

Girer opp letingen i Barentshavet – opptil ti brønner skal bores i år

+

Odfjell-toppen: – Vi er i starten av en langvarig oppgangsyklus

Siste fra forsiden

Har satt Eldfisk Nord i produksjon

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger