Petroleumstilsynet fant avvik og forbedringspunkt under tilsyn med ExxonMobil Exploration and Production Norway AS.
Tilsynet, som ble gjennomført av Petroleumstilsynet (Ptil) i perioden 20.-26. mai 2016, gjaldt ExxonMobils tilrettelegging for logistikk, herunder materialhåndtering, styring av kran og løfteoperasjoner og vedlikehold av løfteutstyr på Ringhorne.
Målet med tilsynet var å verifisere etterlevelse av selskapets egne krav og myndighetskrav i forhold til operasjonelle, administrative og tekniske forhold innenfor tilsynsområdet.
Avvik
Det ble funnet to avvik knyttet til offshorekraner og kommunikasjon.
Ifølge tilsynsrapporten var det ikke foretatt noen systematisk vurdering av offshorekranene med hensyn til nye tekniske krav.
– Siden offshorekranene på Ringhorne ble designet og bygget har den anbefalte normen blitt revidert flere ganger. Standarden EN 13852-1 Offshore Cranes kom i 2004, og den ble revidert i 2013. Videre kom NORSOK R-002 Lifting Equipment i 2012. Noen vurderinger av nye krav var gjort. Blant annet var forløper for MOB-båt oppgradert i henhold til nye krav, og noen vurderinger av driftstimer versus maskinklasse var pågående, men det var ikke foretatt noen systematisk vurdering av nye tekniske krav, heter det i rapporten.
Ifølge rapporten ble det heller ikke brukt bekreftende kommunikasjon i forbindelse med blindløft med offshorekran.
– Observasjonen ble gjort under tilsynet i forbindelse med løfteoperasjon med offshorekran. ExxonMobil har gjort NORSOK R-003N til en del av sin styrende dokumentasjon, heter det i tilsynsrapporten.
Forbedringspunkt
Videre ble det funnet forbedringspunkt knyttet til tekniske forhold, dokumentasjon og kompetanse.
Ifølge tilsynsrapporten var det klemfare ved adkomst til offshorekranene, stablehjørner på lastbærere og forløper til MOB-båt var utsatt for UV stråling.
Følgende forhold ble observert:
* Ved atkomst til offshorekranene ble det observert klemfare mellom roterende leider og rekkverk, samt under leider mot «grating».
* Flere lastbærere hadde stablehjørner. Disse representerer en fare for fasthuking i båt.
* Forløperen til MOB-båten var utsatt for direkte sollys. Dette representerer en fare for reduksjon av forløperens kapasitet og egenskaper.
Det ble også observert noen forbedringspunkter i forbindelse med manglende/mangelfull dokumentasjon og opplæring, ifølge rapporten.
ExxonMobil har fått frist av Ptil til 1. august 2016 med å redegjøre for hvordan avvik og forbedringspunkt vil bli håndtert.