1. november skifter StatoilHydro navn tilbake til Statoil, og nytt navn betyr også ny logo. Nå viser selskapet fram den nye logoen, som er inspirert av stjernehimmelen.
LEDESTJERNE: Statoil får seg ny logo. (Foto: STATOILHYDRO) |
– Dette er en stjerne, en ledestjerne for et selskap som ønsker å være stifinner innen olje, gass og andre energiformer, skriver StatoilHydro i en pressemelding.
Logoen er blitt til ved å ta utgangspunkt i den nordiske stjernehimmelen, og stjernen symboliserer ifølge selskapet det pionerarbeidet som selskapet har ambisjoner om å utføre både på norsk sokkel og internasjonalt, i tillegg til det å skape og finne mer effektiv energi.
Logoen er utført i fargen magenta, som skal symbolisere at stjernen er sterk og lysende.
Det nye visuelle uttrykket er utviklet i samarbeid med Scandinavian Design Group. Stjernen vil ikke brukes på drivstoff-delen av Statoil; bensinstasjonene skal fortsatt prydes av oljedråpelogoen.
– Skiftet av profil vil medføre nye skilt og flagg og endringer av mye materiell i 42 land hvor konsernet har virksomhet. Dessuten skal 26 installasjoner til havs merkes om. Det fysiske er ikke det viktigste. Konsernet vil bruke det momentum en slik endring kan skape til å tydeliggjøre ambisjoner og strategi for fremtiden og til å belyse spørsmål som er viktige for selskapets fremtid, skriver selskapet i en pressemelding.