Havyard skal levere spansk skip til Esvagt

(Foto: Havyard)
Publisert 22. juni 2015

Havyard Design & Solutions AS i Herøy har tildelt Astilleros Zamacona kontrakt om levering av design og utstyrspakke for bygging av et «Crew Change Vessel» (CCV).

Dette blir det fjerde skipet Havyard Design & Solutions i Herøy designer for Esvagt. De tre første skipene, av typen Havyard 832 SOV, har blitt levert og skal leveres fra Havyard eget verft i Leirvik i Sogn.

Det nye designet, Havyard 931 CCV, skal leveres av den spanske verftet Astilleros Zamacona, som har bygget skip for Esvagt før. Den nye kontrakten omfatter også levering av en stor utstyrspakke bestående blant annet av fremdriftssystem, navigasjon, automasjon og dynamisk posisjoneringssystem (DP). Skipet er planlagt levert fra verftet mai 2017.

Vice President Sales ved Havyard Design & Solutions, Gisle Vinjevoll Thrane, er godt fornøyd med Havyard strategi for å lykkes i ulike segmenter.

– Vi har utviklet design for andre markeder i flere år i tillegg til skip for offshore oljeproduksjon, sier Thrane i en pressemelding.

Havyard: Gjør dette for å være mindre sårbar for svingninger i offshoremarkedet

– Vi gjør dette både for å være mindre sårbar for svingninger i offshoremarkedet, og for å utnytte vår kompetanse fra offshorefartøy i andre markeder. Vår kompetanse, metoder og verktøy i skipsdesign kan brukes til mange typer fartøy, og vi må dra nytte av det. Dette gjør at vi kan tilby design til kunder som opererer i ulike segmenter og nye kunder i segmenter hvor vi ikke har vært til stede før.

Denne utformingen er spesielt utviklet for Esvagt. Den vil bli brukt til å skifte mannskap på fartøy i Esvagt sin flåte. Hensikten er å gjøre mannskapsbyttet mer kostnadseffektivt ved å overføre mannskaper mens skipene er på sjøen i stedet for å måtte ligge fortøyd ved kaia, som har vært prinsippet for crew-change hos Esvagt i mer enn 25 år. Den nye måten å utøve mannskapsbytte på vil kreve øvelser og opplæring av mannskaper på Esvagt beredskapsflåte.

Havyard 931 CCV har blitt utviklet spesielt for å muliggjøre personell som skal transporteres raskt og sikkert, med så lite forbruk som mulig.

Skipet har en lengde på 88,4 meter, bredde på 15 meter, og har plass til 75 personer. Minimumshastigheten er på 18 knop.

Havyard Group er et fullintegrert skipsteknologiselskap innen skipsdesign, skipsbygging, systemleveranser og ettermarked.

Siste fra forsiden

+

Jakter 353 millioner fat i frontier-brønn: – Interessant at Equinor byttet seg ned i lisensen

+

Oppdaget lekkasje fra plugget brønn på Hod

Sokkelforhandlingene er i gang: – Forventer et solid økonomisk oppgjør

Har satt Eldfisk Nord i produksjon

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger