Publisert 26. juli 2007

Tyskland går videre med planene om å bygge en bane for supertoget Transrapid. Regjeringen holder fast ved prosjektet, som i fjor ble rammet av en ulykke der 23 mennesker omkom under en prøvetur.

NTB

Mens norske politikere ifølge Aftenposten drøfter bygging av jernbaner for hastigheter mellom 240 og 300 kilometer i timen, kan Transrapid komme opp i 450 km/t. Disse togene kjører ikke på vanlige spor, men på en såkalt magnetsvevebane.

Transrapid-prosjektet forutsetter store investeringer, er beregnet på ren persontrafikk mellom de største byene og har vært sterkt omstridt i Tyskland. Men nå gir regjeringen i Berlin grønt lys for prosjektet, skrev avisen Die Welt torsdag.

– Så snart vi er blitt enige om finansieringen, ønsker vi å fullføre prosjektet så snart som mulig, sier en ikke navngitt talsmann for det tyske samferdselsdepartementet til Die Welt. Avisen kaller prosjektet en avskjedsgave fra delstaten Bayerns avtroppende statsminister.

Statsminister Edmund Stoiber vil at den prosjekterte snaut fire mil lange banen mellom München og byens hovedflyplass skal bygges. Spørsmålet om finansiering av prosjektet, som vil koste 1,85 milliarder euro eller 14,7 milliarder kroner, blir trolig avklart i slutten av august.

Siste fra forsiden

Sokkelforhandlingene er i gang: – Forventer et solid økonomisk oppgjør

Har satt Eldfisk Nord i produksjon

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger