Bedre flytilbud kan spare inn opp til 400 millioner årlig.
Rapporten ”Fly Arctic – Connecting the Norwegian oil and gas Industry” viser at næringslivet forventer en betydelig fremtidig vekst i reiser mellom Stavanger og Nord-Norge. Rapporten er basert på undersøkelsesresultater fra 800 bedrifter med et totalt reisebudsjett på 2,8 milliarder kroner.
LES OGSÅ: Transportdirektør ber nordlendingene skjerpe seg
– Vi har kartlagt det fremtidige reisemønsteret for mange bedrifter i alle regionene, og ser at det vil være et stort behov for mer effektive reisemåter og flere nye direkteruter i fremtiden, sier leder av prosjektets styringsgruppe, Kristine Jørstad Bock.
Hun forklarer at bedrifter i første rekke har behov for en direkterute mellom Stavanger og Harstad, med korrespondanse videre til Hammerfest. Det er også behov for en bedre rute mellom Helgeland – Harstad og Helgeland – Hammerfest.
– Barentshavet vil bli større enn Nordsjøen
– Barentshavet vil på sikt bli en større bidragsyter i industrien enn Nordsjøen, noe som vil føre til en vesentlig økning i flytrafikk i forbindelse med mannskapsskifte og andre operasjoner. Alle seks regionene i nord varsler om betydelig vekst i industrien, fra 5 prosent inntil 25 prosent i fremtidig reisevolum.
Det må derfor opprettes nye flyruter, samtidig som eksisterende rutetilbud må forbedres.
– Det vi har lært på halvannet år er at ting går fort. Nye funn, fører til enda flere nye rigger. Det er klart at det gjør noe med behovet i flytrafikken når Lundin gjør et stort funn. Rapporten tar tak i alle disse tingene, men det er ikke slik at utvikling kommer av seg selv. Vi er allerede i dialog med flere flyselskaper som viser stor interesse og mener rapportfunnene er veldig nyttige, forklarer Boch.
Nærhet til både sør og nord
– Utviklingen i nord er en næring vi ønsker nærhet til, samtidig som det er viktig for oss å hente kompetanse fra vestlandet. Næringslivet etterspør både raskere og hyppigere avganger, da gode kommunikasjonsmuligheter er svært viktig både for å kunne ha en effektiv drift og i forhold til nye etableringer i nord, sier Boch.
Ifølge rapporten kan bedrifter som driver i nord oppnå en total, årlig besparelse på rundt 400 millioner kroner med et gunstigere flytilbud.
LES OGSÅ:
- – Nord-Norge er helt sentralt for Statoil
- Nord-Norge blir det nye Nordsjøen